Uansett hvilket produkt eller tjeneste du skal kjøpe, er det lurt å prøve først. Det er ikke mange som hadde turt å kjøpe en bil usett, med unntak av for eksempel Tesla og andre elbiler, og de aller fleste prøver sko eller klær før kjøp. Det samme gjelder for nettbutikkløsninger, det er fornuftig å prøve en demo før du faktisk betaler for en løsning eller et abonnement.

Hvorfor demo, og hvordan benytte seg av den?

Med en demokonto får du oftest full tilgang til alle eller nesten alle funksjoner i nettbutikkløsningen. Det betyr at du for eksempel kan prøve ut å:

  • Legge inn varer, bilder og informasjon om varene. Spesielt hvis du har svært mange produkter eller tjenester du skal selge, er det det viktig at du har prøvd ut at det er enkelt å legge inn eller importere opplysningene.
  • Administrere lagerbeholdning og produkter inn og ut fra lager. Det er ingenting som gjør kunder mer misfornøyde enn utsolgte varer. Derfor er det viktig at du tester at løsningen oppfyller dine krav til kontroll over lagerbeholdning.
  • Kundeopplevelse. Det er selvfølgelig mulig å sjekke andre nettbutikker som bruker samme løsning, men med en demokonto kan du også se hvordan du kan tilpasse nettbutikken til dine behov. Likevel er det viktig å sjekke noen av leverandørens referanser, for å se hva andre selskaper virkelig har klart å lage med løsningen.
  • Muligheter for integrasjon. Sjekk også gjerne hvilke muligheter som finnes for integrasjon med ditt økonomisystem, bank og lignende. Dette kan være vanskelig å lese seg til i spesifikasjonene for løsninger, det er mye enklere å prøve seg frem.

Husk at det er en prøveperiode

Det kan være lurt å ikke legge inn hundrevis av produkter, før du har bestemt deg for å gå videre med løsningen. Prøv gjerne flere leverandører samtidig slik at du kan sammenligne.