I forbindelse med nettbutikkløsning er utvidelser, eller «extensions» og «add-ons» på engelsk, ofte et tema. Dette kan handle om tillegg til en løsning som gir deg helt ny funksjonalitet i nettbutikken, uten at du må bytte leverandør eller systemet i bunnen.

Legg merke til at noen nettbutikkløsninger, som for eksempel WooCommerce, i seg selve er utvidelser. Dette kan høres komplisert ut, men det handler bare om fra hvilken synsvinkel man ser. WooCommerce er en utvidelse til publiseringsverktøyet WordPress, som gir deg nettbutikkfunksjonalitet i WordPress. Når du vel har WooCommerce på plass, kan du utvide med nye funksjoner i selve nettbutikkdelen.

Hvorfor utvidelser i en nettbutikkløsning?

Den store fordelen med utvidelser er at du kan begynne med et standard system, for å senere bygge på med flere ande deler. Dette kan gi mange ulike fordeler for deg som driver nettbutikk:

  • Du trenger ikke å sette opp mange kompliserte valg i en oppstartfase, du kan begynne med en standard installasjon og så tilpasse den senere.
  • Hvis du oppdager at dine behov forandres underveis, kan det være at det finnes utvidelser som kan hjelpe deg uten at du må endre på det du allerede har laget.
  • Utvidelser gjør at systemet i bunn ikke tynges ned av en mengde funksjoner som kanskje få eller svært få benytter seg av. Det gjør det også enklere å utvikle systemet videre, med færre feil.
  • For små markeder som Norge er utvidelser ekstra praktisk. Det er få store leverandører som tar seg bry med å støtte for eksempel Vipps, men det kan enkelt gjøres via en utvidelse.

Samlet er det enkelt å forstå hvorfor utvidelser er en så populær egenskap i mange nettbutikkløsninger. Hvis du kan velge mellom et system uten mulighet for utvidelser og et med, bør du definitivt se på det som gir deg mest frihet og fleksibilitet.