For å gi noen flere eksempler på helt konkrete utvidelser, skal vi se nærmere på WooCommerce og de mange utvidelsene som finnes til denne løsningen. Det vil finnes tilsvarende utvidelser til mange andre løsninger, men WooCommerce kan være både et godt eksempel og et alternativ som kan være aktuelt for mange norske brukere.

Eksempel på konkrete utvidelser

Utvidelser kan gi deg fantastisk fleksibilitet, og hvis du har et helt spesifikt behov kan det være lurt å søke etter det. Sannsynligvis er det noen som har sett etter det samme før, og kanskje finnes det allerede en ferdig utvidelse for deg. Noen eksempler på populære utvidelser til WooCommerce er:

  • Facebook-integrasjon. For mange selskaper blir Facebook en stadig viktigere kanal for markedsføring og salg på nett. Med en utvidelse som integrerer nettbutikken med Facebook kan du blant annet vise produkter på din Facebook-side, eller lage en egen nettbutikk-modul med Facebook-layout på en egen side.
  • PayPal. I tillegg til de særnorske betalingsmetodene som Vipps, er kanskje PayPal en av de vanligste måtene å betale på nett med for nordmenn. Derfor kan det være lurt å legge til dette som et alternativ.
  • Booking og medlemskap. Dette er et godt eksempel på hvordan utvidelser kan legge til ny kjernefunksjonalitet i WooCommerce, samtidig som det ikke tynger ned den opprinnelige løsningen. For mange bedrifter gir for eksempel booking av timer ingen mening, men hvis du driver bilvask eller tilsvarende kan det være genialt å legge til dette tillegget i løsningen.
  • Norske utvidelser. Spesielt for Norge kan det være greit å se etter utvidelser som gjør det mulig å betale med for eksempel Klarna eller Vipps. Det gjør det mye mer sannsynlig at dine kunder fullfører kjøpet.

Dette var bare noen få eksempler på utvidelser til WooCommerce, mulighetene er nesten ubegrensede og det er selvfølgelig mulig å lage nye utvidelser også.